Zdroje bílkovin pro vegetariány

Vegetariánství je v naší kultuře stále něčím zvláštním, nepřirozeným. Tento způsob stravování je však čím dál častěji přijímán s větším pochopením. Nemalé procento populace se vzdává masa na svém jídelníčku a to jak z důvodů etických (zabíjení zvířat), tak z důvodu nechutenství či zlepší svého zdraví. Pomineme-li motivaci a jistá zdravotní rizika s tímto spojená, musíme na jídelníček nahlížet v podstatě stejně, jako by tomu bylo u „normálně“ se stravujícího člověka.
Tím, že nejí maso, se vegetariáni vystavují hrozbě nedostatku bílkovin v těle (samozřejmě jim chybí více látek, například esenciální mastné kyseliny, železo).  Svalovina je totiž jedním ze základních zdrojů. Nicméně ne jediným. Jak nahradit chybějící článek stravy?
koš zelených fazolí

Sója

Rostlina původem z Asie obsahuje komplexní škálu bílkovin. Konzumace vařených sójových bobů však není úplně běžná. Spíše se z ní vyrábějí výrobky jako tufu, tempeh apod. Tofu patří mezi nejoblíbenější. Obsahuje v průměru 15 gramů bílkovin na 100 gramů váhy. Čím tvrdší tofu v obchodě koupíte, tím více bílkovin bude obsahovat (stejně jako u tvarohu). Navíc je cenově dostupné a po kvalitním dochucení může být použito na spoustu druhů úpravy – ať už jako samotný hlavní chod, tak i součást salátů, polévek či různých asijských jídel.

Quinoa

Patří mez superpotraviny. Rostlina, která pochází s jihoamerických And, se vyznačuje vysokým obsahem bílkovin. Používá se jako příloha.

Luštěniny

Různé druhy čoček, hrachu či fazolí jsou doslova nabyté proteiny. Obsah může být až 25% hmotnosti, což není zanedbatelné množství. Navíc, pokud se dobře připraví, nemusí působit nadýmavě (tato vlastnost mnoho lidí odrazuje).
sazenice sóji

Mléčné výrobky

Na rozdíl od veganů, kteří nesmějí ani mléko, mohou vegetariáni mléčné výrobky konzumovat. Různé druhy sýrů (do 30% obsahu tuku v sušině) jsou pak perfektním zdrojem bílkovin.

Protein

Většina kvalitních proteinů na trhu je vyrobena ze syrovátky. Tato látka je extrahovaná z mléka, tudíž pro vegetariány je dostupná. A díky speciálnímu určení se dá získat mezi 65% až 90% proteinu z jedné dávky!

Ohodnoťte příspěvek