Už se sypu, už se sypu

Ptát se, jestli jste jeli někdy vlakem, by bylo asi zvláštní. Myslím, že takových lidí by se našlo opravdu málo. Ale jeli jste někdy úzkorozchodnou dráhou neboli úzkokolejkou? A ještě k tomu tou stoletou, poháněnou párou? Je pravda, že taková příležitost už není tak velká, vzhledem k tomu, že u nás fungují pouze dvě společnosti, které ji provozují.
pomocný vůz
–         Slezské zemské dráhy
–         Jindřichohradecké místní dráhy

Pokud máte malé děti, můžete s nimi podniknout
–         kouzelnou mikulášskou jízdu
–         letní výlet parním vláčkem
–         a jiné zajímavé akce.

Obě stejné, přesto každá jiná

Jestliže by obě dráhy spolu soupeřily, která má více kuriozit, asi by nakonec nevyhrála žádná.
·        Slezská má nejstarší vagon – z roku 1895
o   Jindřichohradecká má nejstarší lokomotivu – z roku 1897
·        Slezská jezdí s nejsilnější lokomotivou
o   Jindřichohradecká babička je nejvíce adrenalinová – nikdo neví, jestli kopce vysupí

A tak by se dalo pokračovat ještě dlouho. Ale bylo by to zbytečné, v žádném případě to nejsou konkurentky. Každá je svým způsobem unikátní.

Rozhodně to nebyly hračky

Proč se vlastně tyto zmenšeniny dospělých vlaků konstruovaly? Bylo to zásluhou technického rozvoje na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Pro rychle se rozvíjející se průmysl bylo potřeba vymyslet nějakého silného pomocníka. A tak mašinky pomáhaly při převážení většího množství těžkého nákladu. Pobraly více než nákladní auta.

1.      Asistovaly při velkých stavbách– přehrady, dálnice
2.      Osvědčily se v areálech průmyslových závodů a dolů– v některých fungují dodnes
3.      Byly nezbytné při svozu dřeva z lesů– s nákladními auty by to šlo těžko.
parní lokomotiva
I přesto, že obě dráhy jezdí podle jízdního řádu celoročně, je úzkokolejka už spíše turistickou zajímavostí. Ale půvabnou. Kdo někdy projížděl parním vláčkem třeba krajinou České Kanady, mi jistě dá za pravdu.

Už se sypu, už se sypu
5 (100%)1